Efekt Jojo - Czym Jest, Dlaczego Powstaje, Jak Go Rozpoznać?

Jakie efekty daje jo-jo? Jak to się zaczęło? Czy można jej zapobiec? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Efekt jo-jo dotyka więcej osób niż tylko Ciebie. Wpływa na znacznie więcej osób, niż mogłoby się wydawać na początku.

jak uniknąć efektu jojo

Kelly D. Brownell, badaczka zdrowia publicznego, wymyśliła termin „jo-jo”, aby opisać cykliczne wahania wagi, które często powodują spadek i wzrost wagi. W tym procesie osoba próbująca schudnąć początkowo odnosi sukces, ale nie jest w stanie utrzymać tego stanu przez bardzo długi czas i w końcu zaczyna ponownie przybierać na wadze. Następnie podejmuje wysiłek, aby stracić wagę, którą nabył, i cykl się powtarza. Osoby te walczą o utrzymanie zdrowej wagi, a ich wahania wagi trwają bez końca.

Czym jest efekt jo-jo?
Przede wszystkim w tę pułapkę wpada wiele osób, które zmagają się ze swoją wagą. Istnieje wiele przyczyn efektu jo-jo, ale jedną z nich jest częste stosowanie ekstremalnej lub zbyt niskokalorycznej diety. Osoba stosująca dietę może początkowo odczuwać radość z perspektywy spadku wagi i dumę z powstrzymywania się od jedzenia. Jednak z czasem ograniczenia wynikające z przestrzegania tak agresywnej diety odchudzającej mają negatywne skutki, w tym również depresja, które zmuszają do przerwania diety, co niemal natychmiast odbija się na tkance tłuszczowej. Dietetyk powraca wtedy do swoich starych wzorców żywieniowych, tym razem z dodatkowymi emocjonalnymi konsekwencjami niemożności zmniejszenia wagi. Wiele osób będących w takim stanie emocjonalnym je więcej niż przed dietą, co powoduje, że szybko przybierają na wadze, a nawet więcej niż stracili podczas diety.

Jak faktycznie wygląda efekt jo-jo w użyciu?

Wszystko zaczyna się od chęci rozpoczęcia diety. Kiedy ktoś chce szybko zakończyć cokolwiek, trzyma się bardzo restrykcyjnych norm. Ograniczenie jedzenia prowadzi do euforii i spadku wagi, który trwa tak długo, jak długo przegrany ma energię, by kontynuować. Jednak ekstremalna dieta prowadzi do wyczerpania, frustracji, a w końcu do kryzysu, który powoduje powrót do poprzednich wzorców żywieniowych lub ewentualnie jedzenie więcej, aby zwiększyć energię. Kiedy łączy się to z całkowitym brakiem aktywności fizycznej, efekt ten się mnoży.

Wynika to z reakcji głodowej, którą odczuwa zmęczone ciało, co powoduje szybki przyrost wagi i częste epizody intensywnego głodu, które są bardzo trudne do opanowania. Jeśli dieta była tak restrykcyjna, że doszło do samookaleczenia, a prowadzona aktywność była niewystarczająca lub żadna, przyrost może obejmować zarówno mięśnie, jak i tłuszcz. Ostatecznie odchudzaniu zawsze powinna towarzyszyć odpowiednia ilość ćwiczeń, a w sprawie najlepszego połączenia treningów cardio i podnoszenia ciężarów należy poradzić się specjalisty. Dodatkowo należy uwzględnić zdrową dietę, która zaspokaja nasze potrzeby energetyczne. Efektu jo-jo można przecież uniknąć.

Efekt jo-jo: Dlaczego tak się dzieje?

Jakie czynniki przyczyniają się do powstania efektu jo-jo? Jak można im zapobiegać? Badania pokazują, że nawet jedna trzecia dietetyków po dwóch latach kończy z wagą większą niż na początku. Organizm już wie, że musi „przygotować się” na trudne czasy i intensywniej magazynuje tłuszcz, co ma poważne negatywne skutki dla zdrowia fizycznego (m.in. upośledzenie prawidłowych funkcji metabolicznych organizmu), metabolizm znacznie zwalnia, a także dla zdrowia psychicznego. Ponadto, ciągłe bycie na diecie przerywanej okresami binge eating sprawia, że każdy kolejny binge jest znacznie trudniejszy. (jak chociażby bulimia czy depresja).

Przyczyny efektu jojo są różne, ale główne z nich obejmują:

– Brak porady specjalisty i niezdrowe techniki odchudzania zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo i cyklicznego chudnięcia i tycia, podobnie jak niewłaściwe nawyki ruchowe, stosowanie tabletek dietetycznych, wybór niewłaściwych kategorii produktów itp.

– Ekstremalne ograniczenie kalorii: Obcinanie kalorii prowadzi do szybkiego spadku wagi, ponieważ masa mięśniowa spada, a nie tkanka tłuszczowa. Ciało automatycznie dostosowuje się do scenariusza, w którym masa mięśniowa maleje, zmniejszając metabolizm. Dlaczego ludzie szybko przybierają na wadze po porzuceniu diety z ograniczeniem kalorii, może być częściowo wyjaśnione przez zmniejszony metabolizm.

Czy zatem realne jest zredukowanie wagi w zdrowy sposób bez doświadczania efektu jo-jo?

Jak można pozbyć się efektu jo-jo?

efekt jojo

Bez efektu jo-jo utrata wagi jest możliwa do osiągnięcia. Jest to jednak proces długotrwały, na który wpływ ma wiele zmiennych. Aby to zrobić, należy najpierw dostosować swój styl życia i nawyki żywieniowe. Należy to robić stopniowo, we współpracy z dietetykiem lub lekarzem oraz wykonując rutynowe badania.

Ze względu na trudność zmiany niektórych nawyków żywieniowych, skuteczne odchudzanie może być wyzwaniem. Jednak, aby skutecznie i trwale zredukować wagę, należy wziąć pod uwagę cały swój styl życia. W końcu proste, konsekwentne zmiany w czasie mogą mieć duży wpływ i skutkować długoterminową utratą wagi i poprawą zdrowia. Poniżej przedstawiamy sugestie dotyczące zdrowego programu odchudzania, który zapobiega efektowi jo-jo:

  • zachowanie masy mięśniowej przy jednoczesnym obniżeniu tkanki tłuszczowej, czyli poprzez częste ćwiczenia.
  • unikanie pomijania posiłków i zwiększenie spożycia niskokalorycznych pokarmów.
  • ograniczenie spożywania posiłków o wysokiej zawartości kalorii i tłuszczu wytwarzanego na bazie oleju, takich jak fast foody, słodycze i słone przekąski.
  • regularne badania i monitorowanie stanu odżywienia.

Efektu jo-jo można uniknąć po prostu uświadamiając sobie, że redukcja wagi to proces. Nie jest to proste, ale każdemu, kto ma problemy z wagą, nadmiarem tłuszczu na brzuchu lub po prostu chce zredukować wagę, zaleca się zmianę stylu życia na lepszy. Dlaczego lepiej jest chudnąć stopniowo, ale skutecznie, nie odzyskując utraconych kilogramów, niż katować się ścisłą dietą tylko po to, by później przytyć? Rozwiązanie wydaje się proste, zwłaszcza po uświadomieniu sobie, że można czuć się zadowolonym i pełnym podczas stosowania diety z jedzenia na talerzu.