L-Karnityna - Na Odchudzanie, Czy Warto, Kiedy Brać?

Czwartorzędowa cząsteczka amoniowa o nazwie L-karnityna jest używana w metabolizmie większości ludzi, roślin i niektórych mikrobów. Co to dokładnie znaczy? Czy konieczne jest opisywanie składu i działania tego związku w kategoriach technicznych?

l-karnityna

L-karnityna jest rodzajem karnityny, która jest substancją chemiczną wytwarzaną w tkankach mięśni, wątroby i – w mniejszym stopniu – nerek. Może być obecna w niektórych pokarmach, takich jak nabiał, kurczak, ryby i mięso. Wspomaga organizm w przekształcaniu tłuszczu w energię, mówiąc wprost. L-karnityna jest kluczowa dla zdrowia serca, mózgu, mięśni i wielu innych funkcji organizmu. L-karnityna może być przekształcona przez organizm w cząsteczki acetylo-L-karnityny i propionyl-L-karnityny, które mają nieco podobne działanie, ale różne cele.

L-karnityna jest dobrze znana z tego, że oprócz tego, że jest substancją naturalną, pomaga w utracie wagi i rekuperacji. Czy tak jest sprawiedliwie, jak ją uzupełniać. Kiedy ją przyjmować? Czy powinieneś ją brać?

L-karnityna – jak działa na organizm

Ten związek chemiczny jest niezbędny do wytwarzania energii. Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe są transportowane do mitochondriów, gdzie są „spalane” w celu wytworzenia energii. Aby zapobiec ich gromadzeniu się, przenosi również szkodliwe substancje tworzone przez te organelle komórkowe. L-karnityna jest wzbogacona w tkanki takie jak mięśnie szkieletowe i mięsień sercowy ze względu na ich istotne role. Kwasy tłuszczowe są z kolei przez nie wykorzystywane jako paliwo.

Przyjmowanie L-karnityny doustnie, samej lub w połączeniu z acetylo-L-karnityną, poprawia liczbę i ruchliwość plemników u mężczyzn z problemami niepłodności. Według niektórych badań, stosowanie jej zwiększa szanse kobiety na zajście w ciążę. Dodatkowo stosowanie L-karnityny wydaje się zwiększać tolerancję na ćwiczenia i zmniejszać ból w klatce piersiowej. Dodatkowo zwiększa zdolność do ćwiczeń u osób z zespołem kardiologicznym. Suplementacja L-karnityną może jedynie umiarkowanie obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów, który jest również wysoki przy podwyższonym poziomie lipidów i cholesterolu.

Zapotrzebowanie większości ludzi na L-karnitynę jest zaspokajane przez produkcję organizmu. Niektóre osoby (np. wcześniaki) nie są w stanie wyprodukować wystarczającej ilości z przyczyn genetycznych lub medycznych. Dlatego w niektórych przypadkach bezwzględnie należy ją wzmocnić. Pokarmy zwierzęce, takie jak mięso, ryby, drób i mleko są najdoskonalszymi źródłami L-karnityny w przyrodzie. Ogólnie rzecz biorąc, stężenie L-karnityny w mięsie wzrasta wraz z kolorem mięsa.

L-karnityna – kiedy najlepiej stosować?

Kiedy warto wybrać suplementy z L-karnityną? Wyszukiwania w Google dotyczące „L-karnityna kiedy brać” są niezwykle częste. Czy jednak internet dostarcza wszystkich uzasadnień, dlaczego należy suplementować ten związek?

L-karnityna przyjmowana w formie płynnej może być szybko wchłonięta przez organizm. Najlepiej przyjmować ją rano lub tuż przed ćwiczeniami. Wiele osób odkrywa, że przyjmowanie L-karnityny z 30-40 gramami węglowodanów daje najlepsze korzyści. Wynika to z faktu, że węglowodany podnoszą poziom insuliny. Poziom insuliny musi być podniesiony, aby L-karnityna mogła wejść do komórek mięśniowych i wykonać swoją funkcję. Kiedy poziom insuliny jest wysoki, przyjmowanie L-karnityny pomaga w zwiększeniu ilości glukozy, która dociera do komórek mięśniowych.

L-karnityna a wpływ na  odchudzanie

Jaki wpływ na utratę wagi ma L-karnityna? Czy istnieje związek między L-karnityną a utratą wagi? Wykorzystanie L-karnityny jako suplementu wspomagającego odchudzanie ma sens. Więcej kwasów tłuszczowych może wejść do komórek, gdzie zostaną spalone. Więc, czy L-karnityna przyspiesza utratę wagi?

Badanie dziewięciu prób, z których większość koncentrowała się na nadwadze lub starszych dorosłych, wykazało, że ci, którzy uzupełnili L-karnitynę stracili średnio 2,9 funtów (1,3 kg) więcej wagi niż ci, którzy nie. Z tego powodu L-karnityna jest fantastycznym dodatkiem do zdrowej diety i ćwiczeń, więc pomyśl o przyjmowaniu jej podczas próby schudnięcia.

L-karnityna – czy na prawdę warto ją stosować?

l-karnityna

Warto zbadać, jak L-karnityna wpływa na nasz organizm? kiedy tylko jest to możliwe. W końcu może ona poprawiać funkcje poznawcze oprócz wspomagania organizmu i spalania tłuszczu.

Badania wykazały, że cząsteczka acetylo-L-karnityny (ALCAR) może pomóc w zapobieganiu związanemu z wiekiem osłabieniu mózgu i zwiększyć szybkość uczenia się, między innymi. Codzienna dawka acetylo-L-karnityny wspomaga odwracanie spadku zdolności umysłowych przyniesionych przez chorobę Alzheimera i inne zaburzenia mózgu. W niektórych okolicznościach ten rodzaj może nawet strzec przed utratą komórek mózgowych. Uzależnieni od alkoholu uczestnicy 90-dniowego badania, którzy spożywali 2 gramy acetylo-L-karnityny dziennie, zauważyli znaczną poprawę we wszystkich obszarach funkcjonowania mózgu.

L-karnityna i jej skutki uboczne

Czy istnieją jakieś negatywne skutki stosowania L-karnityny? Przyjmowanie L-karnityny przez okres do 12 miesięcy jest bezpieczne. Drgawki, zgaga, biegunka i rozstrój żołądka to kilka z możliwych działań niepożądanych. Dodatkowo, może ona sprawić, że twój oddech, pot i mocz będą miały „rybi” zapach. Wynika to z faktu, że wiele zależy od tego, jak bardzo organizm jest podatny na jego działanie.

Poniżej przedstawiono negatywne skutki stosowania L-karnityny:

  • Suplementacja może pogorszyć objawy niedoczynności tarczycy.
  • Osoby cierpiące na napady padaczkowe są bardziej podatne na napady po zastosowaniu L-karnityny.
  • W okresie ciąży i laktacji należy koniecznie zgłosić się do lekarza,.
  • Suplementacja L-karnityną może kolidować z określonymi antybiotykami lub lekami. Każdy, kto rozważa stosowanie tej substancji, powinien porozmawiać z lekarzem o wszelkich lekach, które już przyjmuje i o potencjalnych interakcjach lekowych.

Czy warto dowiedzieć się, jak L-karnityna wpłynie na Ciebie osobiście?

 

Co powinieneś zrobić, aby przygotować się do przetestowania wpływu L-karnityny na Twój organizm? Powinieneś mieć świadomość, że nie wszystko co widzisz na zewnątrz będzie miało miejsce podczas stosowania L-karnityny do spalania tłuszczu. Wynika to z faktu, że lek ten wspomaga również redukcję trzewnego tłuszczu brzusznego, który otacza ważne narządy i może powodować stłuszczenie wątroby i inne niebezpieczne problemy. Lepiej funkcjonujące narządy wewnętrzne przekładają się również na zwiększenie ogólnej energii życiowej; zauważysz to każdego dnia, kiedy doświadczysz mniejszego wyczerpania i przyspieszysz wstawanie z łóżka, wśród innych korzyści.

 

L-karnityna oprócz wspomnianych wcześniej zalet wzmacnia również układ odpornościowy organizmu i funkcjonuje jako silny antyoksydant. W efekcie pełni również funkcję zapobiegania uszkodzeniom komórek organizmów przez wolne rodniki.

 

Kiedy należy przyjmować L-karnitynę? Ponieważ ten związek chemiczny ma tak szeroki zakres oddziaływania na organizm, nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Jednak o wiele prościej jest ocenić, czy warto ją stosować po zapoznaniu się ze wszystkimi jej zaletami i potencjalnymi wadami.